We zijn er! Tervetuloa! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Rianne Smelt - WaarBenJij.nu We zijn er! Tervetuloa! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Rianne Smelt - WaarBenJij.nu

We zijn er! Tervetuloa!

Blijf op de hoogte en volg Rianne

04 Augustus 2012 | Finland, Vaasa

Zo eindelijk tijd gevonden voor de eerste update uit het, voorheen zonnige Vaasa. Het weer voelt inmiddels een beetje Nederlands aan. Maar we gaan beginnen bij het begin, in de tijd dat het nog wel zonnig was.

Dus de 31e begon de reis. Vroeg op wat overal zeiden ze ga op tijd naar Schiphol toe, het kan druk zijn. Dus ik, ondanks dat ik richting het noorden ging, ook gewoon op tijd naar Schiphol. Dus heel vroeg op, bus van 6.11 bij mij in de buurt en daarna de bus naar Schiphol, aankomsttijd 7.00 ongeveer. Kom je bij de balie aan, gaat die pas om 8.25 open voor mijn vlucht. Helemaal dus niet eerder op Schiphol hoeven te zijn. Na het inchecken nog even bij mijn ouder die me uit kwamen zwaaien gezeten en om 9.00 door de beveiliging heen. Onderweg naar de gate, met mijn gedachten weet ik niet waar, schrik ik nog van Sky on Fire van Handsome Poets. Ja ook ik kan daarvan schrikken. Toen boarden zat lekker ver voorin want ik had maar 35 minuten in Kopenhagen om over te stappen. Gelukkig waren we iets eerder geland waardoor ik 40 tot 45 minuten had. Maar ik zat helemaal aan het uiteinde van de B-gates en moest naar A zoveel. Maar gered nog voor het boarden was begonnen. Bij de gate ook nog een aantal anderen van de groep gezien die er al langer waren. Voordeel dat ze om zich heen aan het kijken waren anders had ik andere mensen aangesproken XD. Toen boarden en door naar Vaasa. Het vliegtuig was erg rustig moet ik zeggen, ik denk dat het uiteindelijk maar iets van half vol was ofzo. In Vaasa aangekomen nog verrast door hoe klein het vliegveld wel niet is. Ja we moesten met het trapje naar beneden en dan was het gewoon naar het gebouw lopen. Wachten bij de band. Erg leuk met een groep van 8 man en de bagage van iedereen. Het duurde al erg lang voor de eerste bagage van de anderen er was. En wij dus maar wachten, de laatste tas was ook van iemand van onze groep. Maar mijn tas zat er niet bij. Iets waar ik toch al wel een beetje bang voor was. Maar mijn tas was al terecht. Ze hadden in Kopenhagen niet genoeg tijd gehad kennelijk om hem over te zetten, maar gelukkig had ik wel een extra outfit bij me. Voor de grappige verhalen ga ik denk ik nog maar een aparte blog schrijven anders wordt deze nog veel idioot langer dan dat hij nu al wordt.

'S avonds met een hele groep uit eten geweest. Ik dacht ik neem lekker tortilla's niet wetende dat je dan een soort dienblad op tafel krijgt. Zoals je op de foto kan zien. de verhouding met een gewoon bord was het wel wat groter. We moesten er dus ook allemaal heel hard om lachen. Daarna nog even naar wat live muziek op straat geluisterd, naar de zonsondergang een beetje gekeken in de baai en naar een klein strandje geweest daar vlakbij.

De volgende dag was er niet heel veel. We gingen van het hotel met een groep en de bagage al vroeg naar het restaurant/café waar we de sleutels gingen ophalen. Daarna door naar de kamers en de eerste inkopen doen qua beddengoed en keukengerei. Gelukkig deel ik bestek en pannen met 2 anderen en is het hiermee dus niet zo veel gesjouw naar Jyväskylä.

Donderdag (Torstai) hadden we de introductie en de eerste lessen Fins. Wij kregen meteen al een lading leerwerk mee voor de volgende dag. Ook de eerste maaltijd in het restaurant gegeten en 's middags een rondleiding met de bus door Vaasa en omgeving. En 's avonds moest ik dan toch echt aan dat leren gaan beginnen Puhelin, maanantai, heinäkuu, "är", kaksitoista...

Vrijdag (Perjantai) hadden we 3 lesblokken Fins was erg leuk want we gingen ook dingen met de hele groep doen waardoor je elkaar beter leert kennen. En ook met iedereen in gesprek raakt. Daarna terug naar de kamers, want 's avonds werden we welkom geheten in het Kunsti Museum of Modern Art. Daar (helaas) ook een rondleiding gekregen. Ik wist weer waarom ik liever zelf rond loop in plaats van een rondleiding en dat modern art niet helemaal mijn ding is. En daarna met de tutors nog eerst een voorstel rondje gedaan. Naam, Land waar je vandaan komt en een random fact. Na de hele ronde te hebben gehad, buiten in de regen, werden we in 5 groepen verdeeld en moesten we allemaal een sketch gaan maken waar iets van Finland in zat. Daarnaast hadden wij als opdacht nog dat het een sprookje moest zijn. Wij gingen uiteindelijk voor een soort kerst verhaal.

En nu, zaterdag (lauantai), de eerste dag waar nog niets echt op de planning staan. Behalve dat ik nu weg moet want we gaan met een aantal meiden shoppen. Ja dat moet ook gebeuren.

Nähdään!
Rianne

P.S. door het shoppen komen de beloofde foto's dus ook later.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Ik ben student Media en Entertainment Management en ga in de eerste helft van mijn 4e jaar via mijn school een half jaar in Jyväskylä, Finland studeren. Voordat ik ga beginnen met het studeren ga ik eerst een EILC cursus (taal cursus via EU) Fins volgen.

Actief sinds 25 Maart 2012
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 2938

Voorgaande reizen:

31 Juli 2012 - 23 December 2012

JAMK, Jyväskylä

Landen bezocht: